Hon, han eller hen?


Idag har vi pratat om genus i skolan.
Det blir alltid så irriterat ochv spänt när vi pratar om det. Himla kul!
Snacka om laddat ämne när folk som knappt känner varann typ börjar skrika åt varann över internet. hihih...

Okej, det jag vill säga idag är iaf följande;

Rubriken- en förskola i Stockholm som har bestämt sig för att inte kalla barnen hon eller han utan alla kallas för "hen".
Makes no sens, enligt mee...


Här kommer en till grej som jag anser är lite smått knepig sådär..
Dom här föräldrarna har bestämt sig för att inte berätta för övriga personer i samhället om deras barn är en pojke eller en flicka.
De vill nämligen inte att deras barn ska bemötas på ett speciellt sätt eller bli placerat i ett speciellet fack pga barnets kön.
öhhmmmm, ooookeeeeejj.....
Jag tycker det är bra med genus-tänk och jämnställdhet och allt det där.
Verkligen jätteviktigt!
 
Men ibland går det väl lite för långt. Eller ?!

Länk till artikeln.
 http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/pojke-eller-flicka-det-sager-vi-inte_2559041.svd






Jag är nu besatt av att veta vad det här barnet har för kön och om det har kommit fram nu.
Någon gång måste de ju berätta..
Eller ska barnet duscha med både pojkarna och flickorna efter idrotten i skolan? Varannan gång kanke? Med kläderna på :)
 Jag har letat hysteriskt med det verkar inte som att föräldrarna har gått med på några fler interjuver så jag får antagligen aldrig veta..

Så ytterligare en fråga att ta med mig i graven.. "Undrar om det där barnet var en pojke eller en flicka? "






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0