Lärare <3 Lärare



Alla som jobbar som lärare är ihop/gift med någon annan lärare!
Inga undantag..

Först trodde jag det var någotslags "Filipstads- lärar- syndrom" .
Jag säger inte att det är något dåligt, snarare tvärtom, men jag tycker ändå att det är lite lustigt.
Och då undrar jag:
-Träffas man under utbildningen eller när man har börjat jobba?
- Kan man använda sig av sin partner till att rätta prov, skriva utvecklingssamtal och andra jobbiga saker?
- Är lärare en egen sort eftersom de tydligen inte passar ihop med någon annan?


Ja, som sagt trodde jag att det här syndromet bara fanns i Filipstad.
Men när jag var i Falun jämt innan jul så upptäckte jag att det var samma sak där.
Helt otroligt!
Alla mina lärare var ihop med en annan lärare och även de som var gästföreläsare var ihop med en lärare.
Jag glömde bort att lyssna på föreläsningar och allt vad det nu var vi var där för att göra. Istället gick jag runt och funderade på vem som var ihop med vem.. Mycket intressant!

Jag kom iaf fram till att lärare är en egen slags ras och att man inte kan vara ihop med tex en snickare eller en kassörska. Krock i systemet! Det förhållandet håller aldrig.
Däremot är det helt okej att vara ihop med en städerska, vaktmästare eller mattant. Då jobbar de också på en skola och förhållandet kommer hålla förevigt! :)
Det spelar ingen roll om man är högstadielärare, förskolelärare, speciellärare eller mattant osv. Huvudsaken är att man är i den miljön.
Man kanske blir skadad liksom och tror att det är allt som finns. Det finns liksom ingen värld utanför skolans väggar.
Lite som att vissa tror att World of warcraft är verkligheten..

 
Så jaa, jag ska ju bli förskolelärare är planen.
Min framtid är ju redan förutspådd.. Jag vet inte om jag tycker det är så bra.
Jag har ju tänkt mig att gifta mig lite rikt.. och lärare har ingen jättebra lön direkt.
Jag kanske ska våga mig på att bryta mot systemet och mot min egen teori?!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0